Творча лабораторія by Галина Дигдало on Scribd
Творча Лабораторія Конспект by Галина Дигдало on Scribd
Презентація Дигдало Г.Д by Галина Дигдало on Scribd
Біологічні задачі by Галина Дигдало on Scribd
3053101_636231721672032500 by Галина Дигдало on Scribd
Як виховати креативність у педагога
На сучасному етапі розвитку соціальних і культурних
змін розвиток креативних здібностей школярів - це одна з принципових цілей
освіти. Завданням у наш час є виховання такої особистості, яка була б здатна
ухвалювати самостійні розумні рішення, знаходити вихід із різних ситуацій.
Стрімка динаміка, що відбувається в суспільстві, високий рівень розвитку
сучасних технологій викликають необхідність перенесення уваги педагогів з
процесу передачі готових знань на процес здобуття знань, тобто на розвиток
креативності школярів.
Головне
завдання учителя - не «донести», «пояснити» й «показати», а організувати
спільний пошук розв’язання певних проблем. Такі умови навчання вимагають від
учителя вміння вислухати думку всіх учнів, стати на позицію кожного з них, щоб
зрозуміти логіку їхнього міркування, проаналізувати відповіді й пропозиції
дітей і непомітно спонукати їх до правильної відповіді. Важливою передумовою
розв’язання зазначеної проблеми є формування педагогом власної креативності.
Педагогічною
аксіомою сьогодення має бути теза: щоб успішно розвивати креативність школярів,
сучасний учитель сам повинен бути креативною особистістю, прагнути до подолання
в собі сили шаблону та формальності у викладанні навчального матеріалу. При
організації роботи щодо розвитку креативності школярів слід враховувати, що
дітям з високим рівнем інтелекту необхідне не тільки відповідне розумове
навантаження, але й своєчасне керівництво вчителя. Дуже багато для дітей з
високими розумовими можливостями може дати і звичайна школа, тільки якщо там є
Вчитель з великої літери
Креативність - творчі здібності індивіда, які
характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, які
відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення. Креативність - здатність
людини творити незвичайні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення,
швидко розв’язувати проблемні ситуації .
Виділяють шість параметрів креативності:
·здатність
до знаходження і постановки проблеми;
·здатність
до генерування великої кількості ідей;
·гнучкість
– здатність до продумування різноманітних ідей;
·оригінальність
– здатність відповідати на стимули нестандартно;
·здатність
удосконалювати об'єкт, додаючи деталі;
·здатність
розв'язувати проблеми, тобто здатність до аналізу та синтезу.
Креативний
вчитель - це вчитель, який має власний стиль викладання, який формується під
впливом як внутрішніх (попередніх знань, досвіду, професійних якостей), так і
зовнішніх факторів (нормативних засад професійної діяльності, необхідності
постійного підвищення кваліфікації). Якості креативного вчителя: сила,
гнучкість, витривалість, координація розуму я .Сила розуму - здатність
зосередитись на тому, що потрібно, і настільки, наскільки необхідно. Гнучкість
розуму - здатність переключатись з одного ходу думок на інший. Це саме вміння
нестандартно мислити. Витривалість - здатність тривалий час підтримувати
високий рівень активності, не відволікаючись і не втрачаючи координації.
Координація розуму - здатність оперувати одночасно кількома поняттями,
зберігаючи рівновагу за будь-яких обставин. Основними ознаками креативної
особистості є: інтелект, знання та досвід; широта кругозору; самостійність і
сміливість мислення; здатність до критичного оцінювання попереднього досвіду і
навколишньої дійсності; діалектичний світогляд; індивідуальність,
оригінальність і незалежність у прийнятті рішень; альтернативність; здатність
фантазувати; широке використання наукового підходу в практичній діяльності.
Чим відрізняються креативні вчителі від не
креативних?
Дуже незвичайні; мають широкі погляди; бачать те,
чого інші не помічають; завжди мають ідеї; нестандартно мислять; займаються
творчою діяльністю; веселі та дотепні; вільні та невимушені. Якщо вчитель
перестає тренуватися, давати собі додаткове навантаження (зупиняється на
досягнутому, звужує коло своїх інтересів, припиняє шукати нові рішення), він
втрачає креативну форму. Складовими креативного викладання визначається: подача
сучасного матеріалу в широкому контексті, використання метафор, встановлення міжпредметних
зв’язків, застосування мультимодального підходу, часта зміна видів діяльності,
варіювання темпу викладання, демонстрація впевненості, здатність надихати й
цінувати учнів, заохочення їх до активної, емоційної взаємодії. Вчитель, який
створює креативне освітнє середовище, яке поєднує фізичну, психологічну,
соціально-гуманну, віртуальну й біологічні сфери.
Прихильники
теорії розвивального навчання виділяють декілька головних моментів, які
сприятимуть створенню на уроці креативної атмосфери:
-
учитель повинен навчитися демонструвати дітям
живе мислення. Він виступає не як носій певної готової інформації, а як людина,
яка знає, як набути знання;
-
знання на уроках не повинні бути лише
репродуктивними, вони формулюються шляхом колективних роздумів на основі
наявних знань і фактів з минулого досвіду дітей;
-
основною метою уроку є не пошук і
розв’язання певних кількісних навчальних завдань, а створення таких проблемних
ситуацій, у яких повинна з'явитися думка, постійно працювати дитяча інтуїція,
здогадка, творча уява тощо
Способи стимуляції
активності школярів:
-
забезпечення сприятливої атмосфери в
процесі навчання. Доброзичливість з боку вчителя, його відмова від гострої
критики на адресу учня сприяє вільному прояву дивергентного мислення;
-
збагачення навколишнього середовища
найрізноманітними новими для нього предметами і стимулами з метою розвитку його
допитливості;
-
заохочення до пошуку оригінальних ідей; ü забезпечення
можливостей для практики. Широке використання питань дивергентного характеру
стосовно найрізноманітніших навчальних та позанавчальних галузей;
-
використання особистого прикладу креативного
підходу до розв’язання різноманітних проблем;
-
надання дітям можливості активно ставити
питання
Креативний учень є дзеркальним відображенням креативного
вчителя. Головне, без чого не може
обійтися педагог, - це активна позиція вчителя – творця, а не спостерігача. Не
буде вогника у вчителя - він ніколи не зможе запалити його в учнях. Учитель не
зможе розвивати креативність у своїх учнів, якщо він не є креативним. Таким
чином, джерелом педагогічної діяльності, що дозволяє розвиток креативності в
учнів є той же вчитель і його професійна компетентність, в тому числі,
насамперед, його креативне ставлення в навчальному процесі
Основні умови перетворення діяльності вчителя у
креативну: усвідомлення себе як творця в педагогічному процесі; усвідомлення
сутності, значення і завдань власної педагогічної діяльності, її мети;
сприймання вихованця як особистості в педагогічному процесі (як об’єкт і
суб’єкт виховання); усвідомлення власної креативної індивідуальності. Бар’єри
прояву креативності вчителя: боязкість оцінки іншими людьми. У будь-якій новій
справі завжди є велика вірогідність невдачі, помилки. Часто ми вважаємо за
краще зробити що-небудь старим перевіреним способом, ніж експериментувати,
сподіваючись на успіх. Креативна стратегія детермінує зміни у всіх компонентах:
навчальний процес набуває креативного характеру й передбачає варіативність,
пошук, відкриття і творче засвоєння суб’єктами навчання чужого досвіду. Метою
навчання стає забезпечення умов саморозвитку особистості, задоволення її
освітніх потреб і розвиток креативних здібностей школярів. Зміст навчання
динамічний, постійно оновлюючий; навчальна інформація має альтернативний,
проблемний характер, здобута переважно самостійно з частотним продукуванням
індивідом власних ідей. Мотивація школярів внутрішня, заснована на
самоактуалізації особистості. Тип мислення – поєднання дивергентного
(креативного) та конвергентного (логічного). Функції вчителя розширюються до
організації співтворчості з учнями, їхньої самостійної пізнавальної діяльності
та консультування. Функції учня полягають в активній пошуковій діяльності й
постійному саморозвитку.
Поки існує школа, актуальними залишаються слова К.Д.
Ушинського: «У вихованні все повинно базуватися на особистості вчителя, тому,
що виховна сила випливає тільки з живого джерела людської особистості. Ніякі
статути і програми, ніякий штучний організм закладу, як би хитро він не був
придуманий, не може замінити особистості в справі навчання і виховання...».
Вимогою сьогодення є формування покоління вчителів нової генерації, здатних до
навчання креативних дітей. Тільки креативний учитель спроможний креативно
підходити до навчання сучасних учнів, формування їх креативних здібностей.
Отже, творчий
педагог - це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної
креативності (креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви,
особистісні якості, здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній
діяльності), відповідним рівнем знань предмету, який викладає, набутими
психолого-педагогічними знаннями, уміннями та навичками,які, за сприятливих для
педагогічної творчості педагога умов, забезпечують його ефективну педагогічну
діяльність із розвитку потенційних творчих можливостей вихованців. Креативність
є необхідною складовою праці педагога.
Немає коментарів:
Дописати коментар